Knyt kontakter med golf

Golf och affärer har länge haft en rotad koppling till varandra. Amerikanarna har ofta visat oss på film hur man gör affärer och knyter affärskontakter på golfbanan men är det ett fenomen som finns i Sverige? Golfen är ju som bekant en väldigt social sport och eftersom det är en sport som i regel tar minst ett par timmar att genomföra så finns det gott om utrymme att knyta kontakter med nya eventuella partners eller kunder. Fenomenet att golfa just för att göra affärer var något större förr men är definitivt något som fortfarande förekommer. Överallt i världen så är nätverket och kontakterna vitalt för företagandet och varför inte kombinera nöjet av att spela golf med att utveckla sitt nätverk och knyta värdefulla kontakter?

Ett bra sätt att marknadsföra

Marknadsföringen av företag sker idag mer och mer på internet och där kan man till och med ta hjälp av experter så som Mediakonsulterna för att synas mer och lyckas på bästa sätt. Men visst är det så att man även på golfbanorna kan marknadsföra sitt företag och varumärke. Det finns till och med golfklubbar som bjuder in alla sina medlemmar och eventuella sponsorer så att alla kan träffas och få en chans att både knyta nya kontakter och att marknadsföra sitt eget företag. Om man dessutom är ett relativt nytt företag så kan det gynna företagets utveckling. Något som är viktigt att tänka på innan man tar sig ut på banorna är att reflektera över ens tävlingsinstinkt och fundera över vad som kan gynna eller kanske till och med skada nätverkandet. Går man ut för att spela golf med syfte att på ett bra sätt representera sitt företag så kan det vara smart att inte bli allt för tävlingsinriktad och i stället hålla ett lugnt humör hur spelet än må gå. Att göra ett bra intryck på de man vill inräkna i sitt nätverk är A och O.

Att få möjligheten att spela golf med intressanta affärskontakter är kanske inte det enklaste att ordna, så varför inte ta det ett steg längre och sponsra en liten turnering med kunder och andra intresserade i företagets namn?